Dokter op zee (12)
Flitspaal op zee
11 november 2010
Eén van de taken van het stationsschip in de West is ‘counterdrugs-operaties’. Het zoeken naa
r drugsboten. Dit zijn vaak Go-fast’s, kleine snelle boten. Onze boordhelikopter vliegt patrouilles en deze zo nodig achterhalen en proberen tot stoppen te dwingen. Daarna kan een boarding-team met de RHIB het schip boarden om op zoek te gaan naar de drugs.
Tijdens onze patrouilles stuiten we soms ook op verdachte schepen. Een verdacht schip wordt goed in de gaten gehouden en na contact te hebben gehad met het schip wordt besloten of het geboard gaat worden. Meestal is dit niet het geval en blijkt het om een onverdacht schip te gaan. Verdachte schepen worden ook gemeld aan de autoriteit van het eiland waar het schip heen vaart, zodat het door de douane gecontroleerd kan worden op drugs of andere smokkelwaar.
ATTENTIE, action RHIB
Afgelopen week, ‘s avonds: “ATTENTIE, action RHIB, action RHIB, UIT”.
Dit wordt gepraaid wanneer het boarding team naar een verdacht schip wordt gestuurd met de RHIB. Het boarding-team maakt zich gereed om te gaan boarden. De nautische dienst zette de RHIB buitenboord, om de potentiële smokkelaars niet te vroeg wakker te schudden. Om dezelfde reden werd ook de helikopter in het duister naar buiten gereden op het heli-dek, voor het geval het bootje er alsnog vandoor zou gaan. Even later snelde onze RHIB erop af. Voordat het zover was, waren we al langzaam, volledig verduisterd, richting het ‘contact’ gevaren, om binnen vaarafstand van de RHIB te komen.
Go-fast met drugs
Op
de brug werd het tijdens de aanloop snel drukker dan normaal: de officier van de wacht werd continu gebrieft over de afstand tot het verdachte ‘contact’, de snelheid van hem en onszelf, de koers, enzovoort. In overleg met de commandant en de NAVO (navigatieofficier) liepen we behoedzaam in. Bij de boarding bleek ook dit contact geen Go-fast met drugs aan boord. Nadat de RHIB weer aan boord was gehesen, keerde de rust weer terug.
Flitspaal
In de periode tot heden hebben we nog geen drugs ‘gevangen’. En dan is de gedachte die bij mij opkomt: Flitspaal/ lasergun, Zolang de flitspaal langs de weg staat houdt men zich keurig aan de snelheid of het stoplicht. Wordt de flitspaal weggehaald, dan neemt men het niet meer zo nauw. En zo is het ook in de Caribische zee: door onze aanwezigheid en die van andere internationale marineschepen in het gebied is de pakkans groot en neemt het aantal drugstransporten af. Uiteraard is het dan verstandig om ook langs de sluiproute of bij de volgende stoplichten een flitspaal te plaatsen. In het geval van de counterdrugs zijn dat de drugshonden en de röntgenapparatuur op Schiphol die de drugs opsporen.
Onderscheppen
Natuurlijk doen we graag zelf een drugsvangst. Directer resultaat van je w
erk kun je bijna niet krijgen. Maar uiteindelijk gaat het dus niet om de kilo’s drugs die wij met de Zuiderkruis weten te onderscheppen maar om het resultaat van de hele counterdrugs-keten te land, ter zee en in de lucht. Ons aandeel ‘ter zee’ blijven wij uiteraard leveren, zonder flitspaal, maar de radar staat bij! En, niet alléén de radar...
Flitspaal op zee
11 november 2010
Eén van de taken van het stationsschip in de West is ‘counterdrugs-operaties’. Het zoeken naa

Tijdens onze patrouilles stuiten we soms ook op verdachte schepen. Een verdacht schip wordt goed in de gaten gehouden en na contact te hebben gehad met het schip wordt besloten of het geboard gaat worden. Meestal is dit niet het geval en blijkt het om een onverdacht schip te gaan. Verdachte schepen worden ook gemeld aan de autoriteit van het eiland waar het schip heen vaart, zodat het door de douane gecontroleerd kan worden op drugs of andere smokkelwaar.
ATTENTIE, action RHIB
Afgelopen week, ‘s avonds: “ATTENTIE, action RHIB, action RHIB, UIT”.

Dit wordt gepraaid wanneer het boarding team naar een verdacht schip wordt gestuurd met de RHIB. Het boarding-team maakt zich gereed om te gaan boarden. De nautische dienst zette de RHIB buitenboord, om de potentiële smokkelaars niet te vroeg wakker te schudden. Om dezelfde reden werd ook de helikopter in het duister naar buiten gereden op het heli-dek, voor het geval het bootje er alsnog vandoor zou gaan. Even later snelde onze RHIB erop af. Voordat het zover was, waren we al langzaam, volledig verduisterd, richting het ‘contact’ gevaren, om binnen vaarafstand van de RHIB te komen.
Go-fast met drugs
Op

Flitspaal
In de periode tot heden hebben we nog geen drugs ‘gevangen’. En dan is de gedachte die bij mij opkomt: Flitspaal/ lasergun, Zolang de flitspaal langs de weg staat houdt men zich keurig aan de snelheid of het stoplicht. Wordt de flitspaal weggehaald, dan neemt men het niet meer zo nauw. En zo is het ook in de Caribische zee: door onze aanwezigheid en die van andere internationale marineschepen in het gebied is de pakkans groot en neemt het aantal drugstransporten af. Uiteraard is het dan verstandig om ook langs de sluiproute of bij de volgende stoplichten een flitspaal te plaatsen. In het geval van de counterdrugs zijn dat de drugshonden en de röntgenapparatuur op Schiphol die de drugs opsporen.
Onderscheppen
Natuurlijk doen we graag zelf een drugsvangst. Directer resultaat van je w

Geen opmerkingen:
Een reactie posten