vrijdag 21 januari 2011

Dokter op zee (13)

Dokter op zee(13)
Van olieboer tot kabelgast
22 november 2010

“Toen de NBCD paai op zijn ronde was, ging de bottelier ineens achterover zitten bij de OovanPol, omdat de olieboer een klein foutje had gemaakt, waardoor ook de kabelgast de verfpotten recht moest houden.” … Kunt u het nog volgen?

Kleine stad
Een marineschip is een kleine stad, met aan het hoofd de burgemeester en loco-burgemeester (Commandant en Eerste Officier). Er is een slagerij, bakkerij en dokter. Een gemeentehuis (bureau admin), een buurtsuper (bureau bevoorrading), een stroomcentrale en waterfabriek. Er zijn ook een aantal beroepen die je niet in ieder dorp tegenkomt.

Wijkagent
OovanPol staat voor Onderofficier van Politie. Dit is de wijkagent aan boord. Hij ziet erop toe dat de regels aan boord nageleefd worden. De controleur van netheid en orde in het schip, maar ook de bewaarder van gevonden voorwerpen. Wanneer iemand zich niet aan de regels heeft gehouden,kan de Commandant een straf opleggen (kortdurende rechtzitting). De OovanPol zorgt dan onder andere voor de administratieve afhandeling.

Olieboer
De olieboer verplaatst de olie: De Zuiderkruis heeft totaal 20 dieselolie-opslagtanks aan stuur- en bakboordzijde. Bij het olieladen en het RAS’en (olie afgeven op zee) worden tanks voller dan wel leger. Dat heeft invloed op de stabiliteit, want een olietank kan 1000.000 liter diesel bevatten, met een gewicht van 1000 ton. De olieboer zorgt ervoor dat de diesel zodanig wordt verdeeld dat het schip recht blijft liggen.Dit proces stuurt de olieboer vanachter het schakelpaneel waarmee hij de kleppen en pompen bedient.

NBCD-paai
De NBCD-paai aan boord is verantwoordelijk voor de brandblusmiddelen en materialen voor andere calamiteiten als averij. Het is een matroos of korporaal van de technische dienst. Bij een brand wil je niet misgrijpen en dus wordt er regelmatig gecontroleerd. De ademluchtsets moeten voldoende druk hebben en de ademluchtcompressor moet deze druk natuurlijk kunnen leveren.Een paai is een manschap belast met het onderhoud van een verblijf, werkplaats of gedeelte van het schip. In een paaiskast staan evenwel slechts schoonmaakspullen.

Dirkie’s buurtsuper
De dranken aan boord zijn ondergebracht bij de bottelier. Hij zorgt voor de inkoop en juiste opslag van voeding en dranken. En dat is aardig wat: we verbruiken zo’n 300 liter melk en 200 kilo fruit per week, en 350 eieren per dag. We hebben 3 botteliers aan boord. Matroos-bottelier Dirk runt zijn ‘Dirkie’s buurtsuper’, waar kleine benodigdheden als scheermesjes, deodorant, drop en chocola te koop zijn.

Kabelgast
De kabelgast is de paai van het kabelgat. Dit is de ruimte helemaal voorin het schip waar o.a. de trossen worden weggeborgen. Ook zijn er bergplaatsen voor verf en reservemateriaal voor het tuig. Iedereen die gaat verven, haalt de verf bij de kabelgast. (“In iedere kleur als het maar grijs is.”) De kabelgast is een matroos van de nautische dienst, de dienst die de werkzaamheden aan dek en deels op de brug verricht.Tijdens het afmeren is de kabelgast te vinden op de bak (het voordek) rondom de ankerlier, waarmee de trossen op spanning worden gebracht. De kabelgast maakt ook de(gipsen) wapenschildjes van de Zuiderkruis, volledig met de hand.

En dan heb ik het nog niet gehad over de verbindelaar, de schrijver, de ziekenpa, de ploff, de kwartiermeester, de vliegdekofficier, de plotter en de D-officier. Er blijft dus nog wat te raden over...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten