The making of…
…de nieuwe commercial van het Korps Mariniers
Heb je ’m al gezien op tv, de nieuwe commercial over de mariniersopleiding? Zo’n lekker stoer filmpje met een bikkel van een vent die het niet opgeeft, ook al is het allemaal nog zo zwaar: speedmarsen midden in de nacht, tig keer opdrukken per dag, lopend de rivier door, kruipend door het bos… Zie je ’m voor je? SUBS-magazine sprak met hét nieuwe gezicht van het Korps Mariniers, de hoofdpersoon van de commercial, en kreeg een kijkje achter de schermen.
Michel Kokxhoorn (20) was al wel eens op tv geweest, in journaalbeelden en zo, maar had nog nooit eerder geacteerd. Toch ging dat hem tijdens de ‘casting’ voor de commercial opvallend goed af. “Spelen dat je heel blij bent, of juist dat je het niet meer ziet zitten, dat doe je als marinier normaal gesproken natuurlijk niet”, vertelt hij achteraf. “Maar daar bij die casting moest dat dus wel. En we moesten ook een soort showtje opvoeren, zogenaamd voor een heel groot publiek. Echt lachen! En kennelijk ging het nog goed ook, want uiteindelijk kozen ze mij als hoofdpersoon. Dus…”
Filmploeg van 22 man
…Dus mocht Michel uiteindelijk met twee andere mariniers, een grote groep mariniers in opleiding, een aantal mensen van het reclamebureau, een paar medewerkers van de marine én een filmploeg van 22 man naar de bossen bij Weert en naar Texel, waar de opnames werden gemaakt. Zes dagen lang! “Ja, daar stond ik zelf ook wel een beetje van te kijken. Als je zo’n reclame op tv ziet, gaat het zo snel, is het zo kort, dan lijkt het niet zo ingewikkeld. Maar achter elke seconde zit meer dan een uur filmen, en dan zijn ze later natuurlijk nog een tijd bezig met monteren en afwerken, en van te voren zijn ze ook al wekenlang aan het brainstormen en schrijven geweest. Echt zó veel werk!”
Helemaal perfect
Maar de regisseur was ook niet zomaar tevreden, geeft Michel toe. “Bijna elke opname moest wel tien keer over, en dan kreeg je tussendoor telkens weer nieuwe instructies. Alles moet op een gegeven moment, precies tegelijk, helemaal perfect zijn: het licht, het geluid, alle houdingen van iedereen, alle gezichten… Als er eentje in de lach schiet, of als er ineens een vliegtuig overkomt, dan kun je weer opnieuw beginnen!”
Vrachtwagen met sproeimachines
Zoals je op tv misschien al is opgevallen, speelt bijna elke scène zich af in de regen. Maar laat het nou tijdens de opnameweek de hele tijd mooi weer zijn geweest! Probleem? “Nee, ze verzinnen overal wel wat op, hoor. Dan kwam er gewoon een grote vrachtwagen met een paar sproeimachines langs, en dan deden ze daarmee dus de regen na. We waren echt de hele dag door kletsnat, dus dat werkte prima…” Toch ziet Michel de commercial niet als één groot toneelspel. “De situaties zijn heel echt. Voor mij is de opleiding alweer drie jaar geleden, maar veel dingen uit het script heb ik zelf ook zo ervaren. Ik kon me er makkelijk in verplaatsen.” Voor sommige scènes had hij zo z’n eigen trucjes: “Toen ik op een gegeven moment moest spelen dat ik heel moe was, ben ik eerst even een flink eind gaan rennen. Daarna hoefde ik nauwelijks nog te doen alsof!”
Januari 2007
Geen opmerkingen:
Een reactie posten