dinsdag 20 oktober 2009

Subs-lid vaart mee

SUBS-lid als verslaggever...

Kyle vaart een dag mee met de Tromp

Voor jongeren met belangstelling voor de marine worden er regelmatig vaardagen georganiseerd. Vanuit Den Helder gaat er dan een schip richting zee, met als doel de opvarenden iets te laten ‘proeven’ van het leven aan boord. Zo ging SUBS-lid Kyle van Hoogen (15) op 10 mei mee met de Hr.Ms. Tromp. Een samenvatting van zijn verslag...

11.00 uur: De bus vanaf het treinstation brengt ons tot vlak bij de Tromp, waar Silvana iedereen op de loopplank verwelkomt. Ik schat dat we in totaal met zo’n 150 jongeren zijn. Op het helidek worden we verdeeld in kleine groepjes, die straks ieder apart een rondleiding krijgen.

11.30 uur: Mijn groepje moet eerst naar een hoger dek. Midscheeps gaan we weer naar buiten, naar het dek waar de rubberboten liggen. Die worden voor allerlei doeleinden gebruikt: mensen ophalen of overzetten, drenkelingen oppikken, spullen ‘opvissen’... Er wordt veel verteld over de radars die we zien. De grootste, de Smart-L, heeft een bereik van 500 kilometer! Ondertussen wordt de haven van Den Helder snel kleiner.

11.45 uur: Tien meter verderop – op het BOZ-dek, voor de bevoorrading op zee – volgt nog meer uitleg over de radarsystemen. De Tromp blijkt uitgerust te zijn met een link-systeem: als er in vlootverband gevaren wordt en één schip z’n radar aan heeft staan, kan de rest meekijken!

11.50 uur: Lunchtijd: er is blauwe hap, oftewel nasi. Moet wel binnen een kwartier zijn weggewerkt, zegt de sergeant, en inderdaad, tegen die tijd staat de volgende groep al te wachten voor de eetzaal!

12.05 uur: We krijgen het ‘café’ van de korporaals te zien, en ook hun slaapverblijven, waar plek is voor maximaal zes personen. Een luxe, vergeleken met de Amerikaanse marine, want daar slapen er zeker veertig bij elkaar! Beneden treffen we nog meer luxe: het verblijf van de commandant, de grootste kamer aan boord. Ziet er heel strak uit!

12.30 uur: We kijken bij de laadruimte van het kanon, werpen een blik in de drukke commandocentrale, en lopen richting de afvalruimte. Onschadelijk afval wordt in kleine lichtmetalen blikken geperst en in zee gedumpt, waar het op de zeebodem snel verteert. Schadelijk afval blijft aan boord en wordt later veilig afgevoerd.

13.15 uur: “Attentie, hier de brug. Man overboord aan bakboordzijde. RHIB wordt ingezet. Watertemperatuur 11 graden. Boei geeft locatie van drenkeling aan.” Iedereen sprint naar het helidek voor de demonstratie. Het schip gaat langzamer varen en draait 180 graden. Zeven minuten later is de drenkeling gered. Snelle actie!

15.00 uur: Het schip loopt de haven weer binnen en meert af langszij de Hr.Ms. Evertsen. Na het afmeren duurt het nog even voordat de loopplank tussen beide schepen verankerd ligt, zodat iedereen er veilig overheen kan.

15.30 uur: Vlak voordat we van boord gaan krijgen we nog een stoere tas van de marine mee. Te gekke herinnering aan een te gekke vaardag!

Juli 2006

Geen opmerkingen:

Een reactie posten